Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Koulunkäynnin ja oppimisen tukimuotoja koulussa ovat eriyttäminen, tukiopetus, monipuoliset opiskelumenetelmät ja tehtävät, opiskelu joustavissa opetusryhmissä, oppimisympäristöön liittyvät ratkaisut, tehostettu oppilaanohjaus, osa- ja kokoaikainen erityisopetus sekä ohjaajapalvelut. Tukimuotoja on mahdollista saada monipuolisesti kaikilla tuen portailla, mutta tukimuotojen määrä, intensiteetti ja tyyppi vaihtelevat riippuen siitä, millä tuen portaalla oppilas on.
Kolmiportainen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea.
-
Yleinen tuki on osa päivittäistä koulutyötä ja tarkoittaa sitä, että jokainen oppilas saa laadukasta opetusta, ohjausta ja tukea kaikkina koulupäivinä. Koulun koko henkilökunta tukee yhteistyössä oppilaan huoltajien kanssa oppilaan koulunkäyntiä, oppimista ja myönteistä kasvua sekä kehitystä. Oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä tuetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yksittäisillä pedagogisilla ratkaisuilla sekä ohjaus- ja tukitoimilla osana koulun arkea. Yleisen tuen vaiheessa voidaan käyttää kaikkia oppimisen ja koulunkäynnin tukimuotoja erityisiä painoalueita, kokoaikaista erityisopetusta ja oppiaineen yksilöllistämistä lukuun ottamatta. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä.
-
Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, intensiivisempää ja yksilöllisempää tukemista. Kun todetaan, ettei yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee säännöllistä, useita tukimuotoja sisältävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea, siirrytään tehostettuun tukeen. Oppilaalle laaditaan pedagoginen arvio, jossa kuvataan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne ja tuen tarve. Tehostetussa tuessa oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa. Oppimissuunnitelmassa kuvataan oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttaminen käytännössä. Tehostetussa tuessa voidaan käyttää kaikkia oppimisen ja koulunkäynnin tukimuotoja kokoaikaista erityisopetusta ja oppiaineen yksilöllistämistä lukuun ottamatta.
-
Erityiseen tukeen siirrytään, mikäli tehostetun tuen tukitoimet eivät ole oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin edistymisen näkökulmasta riittäviä. Erityisen tuen aloittaminen edellyttää moniammatillisena yhteistyönä tehtävää pedagogista selvitystä ja siihen perustuvaa erityistä tukea koskevaa hallintopäätöstä. Erityisen tuen päätöksen tekee Haminassa kasvun ja oppimisen tuen koordinaattori. Päätös tarkistetaan aina toisen vuosiluokan jälkeen sekä ennen seitsemännelle vuosiluokalle siirtymistä. Lisäksi päätös tarkistetaan aina oppilaan tuen tarpeen muuttuessa sellaisissa asioissa, joista päätetään erityisen tuen päätöksessä.
Oppilaan opetusjärjestelyt suunnitellaan yhdessä koulun, huoltajan ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), johon kirjataan erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta. Erityisessä tuessa myös oppiaineen yksilöllistäminen on mahdollista.
Henna Ikonen
konsultoiva erityisopettaja
040 199 1839
henna.ikonen@koulut.hamina.fi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki eri kielillä ja kielimuodoilla
-
Jos oppiminen on oppilaalle haastavaa,
hän voi saada tukea koulunkäyntiinsä.Oppilas voi saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.
Tuen taso voi vaihdella koulupolun aikana.
Tuki voi olla esimerkiksi
tukiopetusta, erityisopetusta, ohjaajan apua tai eriyttämistä.Eriyttäminen tarkoittaa,
että opetusta, oppimateriaalia tai tehtävien määrää muokataan
yksilöllisesti oppilaan oppimisen tarpeisiin.Opiskelun tukena voidaan käyttää myös oppiaineen erityisiä painoalueita.
Silloin oppilaan tavoitteena on opiskella
vain oppiaineen keskeisiä sisältöjä eli ydinsisältöjä.Opiskelun erityisiä painoalueita voidaan käyttää
vain tehostetun tai erityisen tuen aikana.Painoalueet määritellään vain niihin oppiaineisiin,
joissa oppilas niitä tarvitsee.Opittavat sisällöt määritellään oppimissuunnitelmassa tai
henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa eli HOJKSissa.Jos oppiaineiden tavoitteet ovat oppilaalle liian vaikeita,
oppimäärän tavoitteet voidaan yksilöllistää
eli tavoitteita helpotetaan oppilaalle sopiviksi.Oppilaalla tulee olla erityisen tuen päätös.
Oppilaan tukeen liittyvät neuvottelut ja asiakirjat
Oppilaan tukeen liittyvistä asioista pidetään erilaisia neuvotteluja
ja tehdään pedagogisia asiakirjoja.Jos oppilaan tukea muutetaan yleisen ja tehostetun tuen välillä,
laaditaan asiakirja,
jonka nimi on pedagoginen arvio.Jos oppilaan tukea muutetaan tehostetun ja erityisen tuen välillä,
laaditaan asiakirja,
jonka nimi on pedagoginen selvitys.Erityisen tuen järjestelyistä päätetään erityisen tuen päätöksessä.
Jos erityisen tuen päätöksen asioita pitää muuttaa,
tehdään uusi pedagoginen selvitys.Erityisen tuen päätös tarkistetaan myös
aina 2. luokan jälkeen ja ennen 7. luokalle siirtymistä.Oppilaan tuen suunnittelemiseksi pidetään myös joka lukuvuosi neuvottelu.
Tehostetun tuen oppilaalle laaditaan asiakirja,
jonka nimi on oppimissuunnitelma.Oppimissuunnitelmaa on mahdollista käyttää myös yleisen tuen oppilaan asioissa.
Erityisen tuen oppilaalle laaditaan asiakirja,
jonka nimi on Henkilökohtainen oppimisen järjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS.Oppimissuunnitelmassa ja HOJKSissa kuvataan,
millaista oppimisen tukea oppilas saa ja
mitä asioita oppilas opiskelee.Lapsi, hänen huoltajansa ja opettaja pohtivat yhdessä,
mitä lapsen olisi tärkeä oppia ja
kuinka hänen oppimistaan tuetaan koulussa. -
If learning is challenging for the child, the child may receive support with schoolwork.
The child may receive general, intensified or special support.
The level of support can vary throughout the education path.
The support can for instance be remedial teaching, special needs education, help from an instructor or differentiation.
Differentiation means that teaching, learning materials or the amount of assignments is adjusted individually to match the pupil’s needs.
Support for learning can also mean using particular priority areas in a subject.
In this case, the aim is to only study the core contents of the subject.
Particular priority areas can only be used during intensified or special support.
Priority areas are only defined for the subjects where the pupil needs them. The included content is defined in a learning plan or an individual educational plan (IEP=HOJKS).
If the objectives of the subjects are too difficult for the child, it is possible to individualise the objects of the syllabus. This means that they are made easier and suitable for the child. The pupil must have a decision on special support.
Negotiations and documents related to the support provided to the pupil
There are various negotiations and pedagogical documents related to the support provided to the pupil.
If the support provided to the pupil is adjusted between general and intensified support, a document titled pedagogical assessment is drafted.
If the support provided to the pupil is adjusted between intensified and special support, a document titled pedagogical statement is drafted.
The decision on the arrangements for the special support is made in the decision on special support. If matters in the decision on special support need to be changed, a new pedagogical statement is made. The decision on special support is also always reviewed after grade 2 and before starting grade 7.
A negotiation is also organised every school year to plan the support provided for the pupil.
A document titled learning plan is prepared for a pupil in intensified support. It is also possible to use a learning plan for a pupil in general support.
A document titled individual educational plan (IEP=HOJKS) is prepared for a pupil in special support.
The learning plan and the HOJKS (=IEP) describe what kind of support for learning the pupil will receive and what things the pupil will study.
The child, their guardian and the teacher reflect together what would be important for the child to learn and how to support the child’s learning at school.
-
Если обучение представляет трудность для ребенка, он или она имеют право на поддержку по время посещения школы.
Ребенок может получать общую, усиленную или специализированную поддержку.
Объем предоставляемой поддержки может меняться на протяжении обучения в школе.
Поддержка может оказываться, например, в форме дополнительных занятий, обучения в специализированном классе, помощи консультанта или дифференциации.
Дифференциация означает, что учебный процесс, учебные материалы или объем заданий адаптируются с учетом индивидуальных учебных потребностей учащегося.
В качестве поддержки обучения также могут быть выбраны предметные приоритеты.
В этом случае задачи ученика заключаются в изучении только основных, то есть ключевых тем.
Предметные приоритеты используются исключительно в рамках усиленной или специализированной поддержки.
Приоритеты устанавливаются только для тех предметов, в которых ученику/ученице это необходимо.
Изучаемые предметы вносятся в учебный план или персональный план организации обучения (ППОО=HOJKS).
Если задачи по предмету являются для ученика/ученицы слишком сложными, они могут быть адаптированы, то есть упрощены в соответствии с возможностями ребенка.
В отношении ученика/ученицы должно быть принято решение о специализированной поддержке.
Обсуждения и документы, касающиеся поддержки обучения
Вопросы поддержки учащихся рассматриваются в рамках различных дискуссионных мероприятий и подготовки педагогической документации.
Если область поддержки ученика меняется между общей и усиленной, подготавливается документ под названием педагогическая оценка.
Если область поддержки ученика меняется между усиленной и специализированной, подготавливается документ под названием педагогическое заключение.
Для организации специализированной поддержки необходимо решение о специализированной поддержке. Если решение о специализированной поддержке требует каких-либо изменений, подготавливается новое педагогическое заключение. Решение о специализированной поддержке также всегда пересматривается после окончания 2-го класса и перед переводом в 7-й класс.
Каждый учебный год организуется обсуждение для подготовки плана поддержки учащегося.
Для учеников, нуждающихся в усиленной поддержке, составляется документ под названием план обучения. План обучения также может использоваться при работе с учениками, получающими общую поддержку.
Для учеников, нуждающихся в специализированной поддержке, подготавливается документ под названием персональный план организации обучения (ППОО=HOJKS).
В плане обучения и HOJKS (=ППОО) обозначается, какую поддержку обучения получает ученик/ученица, и какие предметные темы он или она изучают.
Ребенок, его опекуны и преподаватель совместно обсуждают, чему ребенку необходимо научиться в школе, и каким образом ему или ей будет оказываться поддержка.