Linja-auto linja-autoaseman edustalla.

Kotkan seudun joukkoliikenteen tavoiteltavat palvelutaso vuosille 2025-2035 on määritelty

Kotkan seudun joukkoliikenteelle, eli Jonne & Minne -liikenteelle on laadittu koko toiminta-aluetta kattavan joukkoliikenteen tavoiteltava palvelutaso vuosille 2025–2035.

Palvelutason taustaksi tehtiin laaja suunnittelutyö, jossa keskeisiä tarkastelun kohteita olivat Kotka-Hamina-Pyhtää-alueen joukkoliikenteestä sujuvuus, saavutettavuus, maankäytön kehitys sekä taloudelliset realiteetit.

Palvelutasossa määriteltiin joukkoliikenteelle yhdeksän eri palvelutasoluokkaa, joista kullekin luokalle määriteltiin kriteeristö koskien esimerkiksi liikennöintiaikoja sekä vuorovälejä. Kotka–Hamina–Pyhtää-seudulla jokainen alue on määritelty tietylle joukkoliikenteen palvelutasoluokalle.  Aluejako noudattelee pääpiirteissään jakoa kaupunginosiin tai kyliin, mutta myös liikenteen toteutuksen kannalta keskeiset vaikuttavat asiat on otettu aluejaossa huomioon.

Paras palvelutasoluokka I, nimeltään Vaivaton joukkoliikenteen käyttö, todettiin Kotkan seudun kannalta luokaksi, jota ei ole toteuttavissa, mutta heti taso II, eli taso ”Elämä ilman omaa autoa” on mahdollista ylläpitää Kotkassa Kotkansaari-Hovinsaari-Karhula sekä Kotkansaari-Karhuvuori-Etukylä-väleillä,

kertoo Kotkan kaupungin joukkoliikennepäällikkö Esa Partanen.

Uusien teollisuusinvestointien myötä kehittyvät alueet määriteltiin erityisalueiksi, joiden palvelutaso tarkastellaan erikseen työpaikkamäärien kehityksen mukaan, tärkeimpänä näistä Kotkan Keltakallion uusi teollisuusalue.

Tavoiteltavaa palvelutasoa varten laadittiin kolme eri skenaariota, joista seudullisesti toimiva Kotkan joukkoliikennejaosto päätti kokouksessaan 12.2.2025 ottaa käyttöön päätösesityksen mukaisesti perusskenaarion VE0.  Kaikkien alueen kuntien, eli Kotkan, Haminan ja Pyhtään lausunnoissa puollettiin perusskenaarion VE0 käyttöönottoa.

Edellinen Kotkan seudun joukkoliiketeen palvelutaso alueelle oli määritelty vuonna 2016, ja nyt tehdyssä uudessa palvelutasomäärittelyssä on otettu esimerkiksi tuon ajankohdan jälkeiset muutokset,

kertoo Partanen.

Lisäksi joukkoliikennejaosto merkitsi kokouksessaan tiedoksi palvelutason laadinnan taustalla olleen laajan taustaraportin, jossa on kuvattu taustalla olleet analyysit sekä kerrotaan mahdollisuuksista toteuttaa tavoiteltava palvelutaso sekä mitä vaikutuksia näillä muutoksilla on. Taustaraportissa on kuvattu myös tulevaisuuden tärkeimmät kehityssuunnat joukkoliikenteen kannalta.

Haminan palvelutason muutokset

Haminassa joukkoliikenteeseen kohdistuu taloudellisia säästöpaineita. Nyt päätetyn palvelutason kustannusarvio on, että Haminan kaupungin joukkoliikenteen nettokustannuksissa voidaan saavuttaa vuoteen 2029 mennessä 10 % säästöt verrattuna vuoden 2024 kustannustasoon. Säästöjä haetaan sekä Hamina-Kotka-välin liikenteessä, että Haminan sisäisessä liikenteessä, joten Haminassa palvelutaso joko pysyy samalla tasolla mitä nyt tai heikkenee hieman alueesta riippuen.