Haminan kaupungin ilmakuva Raatihuoneelta.

TE-toimistot lakkaavat ja Etelä-Kymenlaakson työelämäpalvelut aloittaa – lue tietopaketti käytännön asioista

Vuodenvaihde, ja samalla myös valtakunnallisen TE24-uudistuksen toimeenpano lähestyy. Uudistus tarkoittaa sitä, että ensi vuodesta alkaen TE-asioissa sinua auttaa Kaakkois-Suomen TE-toimiston sijaan Etelä-Kymenlaakson työelämäpalvelut.

Työelämäpalveluiden palvelualueeseen kuuluvat Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä. Kotkan kaupunki vastaa palveluiden järjestämisestä.

Jos olet nykyinen TE-toimiston asiakas, uudistus ei vaadi sinulta mitään erityisiä toimenpiteitä. Saat palvelua tuttuun tapaan myös ensi vuonna, vaikka palveleva taho vaihtuu. Uusien asiakkaiden kuitenkin kannattaa ilmoittautua työnhakijaksi jo ennakoivasti, sillä vuodenvaihteen asioinnissa voi esiintyä pieniä viiveitä. Jos siis tiedät, että jäät työttömäksi loppuvuoden aikana tai ensi vuoden alussa, sinun kannattaa jo nyt ilmoittautua työnhakijaksi Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa tai lähimmässä TE-toimistossasi.

Asiointipaikat pysyvät samoina

Etelä-Kymenlaakson työelämäpalveluiden toimipisteet tulevat sijaitsemaan Kotkassa ja Haminassa, ja ne löytyvät tutuista paikoista, nykyisistä TE-toimiston tiloista:

  • Kotka: Laivurinkatu 3 B (auki arkisin klo 9.00–15.30)
  • Hamina: Satamantie 4 (auki arkisin klo 9.00–15.30)

Pyhtäällä, Virolahdella ja Miehikkälässä palvellaan monialaisen palvelutarpeen asiakkaita tarvittaessa lähipalveluna, kuten tähänkin asti. Sähköisenä asiointikanavana toimii myös jatkossa Työmarkkinatorin Asiointi-palvelu. Asiointi- palvelussa voit esimerkiksi ilmoittautua työnhakijaksi, seurata työnhakusi tilannetta ja hakeutua työvoimakoulutuksiin. Työmarkkinatorilla voit myös jättää yhteydenottopyynnön vastuuasiantuntijallesi.

Yhteystiedot vaihtuvat uusiin

Nykyiset TE-toimiston yhteystiedot poistuvat käytöstä vuoden lopussa. Etelä-Kymenlaakson työelämäpalveluille otetaan käyttöön uudet palvelunumerot sekä sähköpostiosoitteet. Työelämäpalveluihin saat ensi vuodesta alkaen yhteyden seuraavasti:

  • Henkilöasiakkaat
    o puhelinnumero: 05 23 400
    o sähköpostiosoite: tyoelamapalvelut@kotka.fi
  • Työnantaja- ja yritysasiakkaat
    o puhelinnumero: 05 23 401
    o sähköpostiosoite: tyonantajapalvelut@kotka.fi

Tällä hetkellä käytössä olevat valtakunnalliset neuvontapalvelut toimivat myös jatkossa. Löydät niiden ajantasaiset yhteystiedot Työmarkkinatorilta.

Vastuuasiantuntija voi vaihtua – mutta ei varmuudella

Nykyiset TE-toimistossa työskentelevät asiantuntijat siirtyvät pääosin palvelemaan asiakkaita myös Etelä-Kymenlaakson työelämäpalveluihin. Oma vastuuasiantuntijasi voi kuitenkin organisaatiomuutoksen myötä vaihtua. Tämä ei tapahdu varmuudella, mutta mahdollisiin muutoksiin on hyvä varautua. Vaikka asiantuntija vaihtuisi, saat kuitenkin palvelua entiseen tapaan.

Puhelinpalvelu toimii heti vuodenvaihteessa, toimipisteet aukeavat myöhemmin

TE-palveluiden järjestämisvastuu siirtyy Etelä-Kymenlaakson työelämäpalveluille 1.1.2025 alkaen. Varsinainen palvelun tarjoaminen kuitenkin alkaa vaiheittain.

  • to 2.1. alkaen: asiakaspalvelu vastaa puheluihin ja sähköposteihin
  • ti 7.1. alkaen: toimipisteet aukeavat ja niissä voi asioida paikan päällä
  • ma 13.1. alkaen: ajanvarauksia voi sopia

Mikäli asiasi ei ole kiireinen eikä vaadi nopeaa käsittelyä, kannattaa sinun mahdollisuuksien mukaan välttää yhteydenottoa heti tammikuun ensimmäisinä päivinä. Siirtymä voi aluksi aiheuttaa hitautta asiakaspalveluumme. Asioinnissa kannattaa huomioida myös se, että Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa on
vuodenvaihteessa käyttökatko. Katko alkaa maanantaina 30.12.2024 klo 8, ja päättyy torstaina 2.1.2025 klo 8.